IMPORTANT: Si us voleu donar d'alta, escriviu-nos a wiki@matadejonc.cat

Apunts Educació Física

De Matawiki
Dreceres ràpides: navegació, cerca

Aquesta pàgina es per els apunts de les classes d'educació fisica. Agrairem que ens ajudeu a posar més informació a n'aquesta pàgines.

Contingut

PRIMER TRIMESTRE

Capacitats Físiques Bàsiques (C.F.B.)

Introducció

Els sers humans tenim dos tipus de capacitats físiques bàsiques:

  • Les psicomotrius o motrius, intel·lectuals o coordinatives
  • Les condicionants o físiques

C.F.B.

Definició de capacitats físiques bàsiques (C.F.B.): S'entén com a les predisposicions fisiològiques innates en l'individu factibles de ser mesurades i millorades.


ESQUEMA DEL QUE VE A CONTINUACIÓ:

CAPACITATS FÍSIQUES.JPG

Les C.F.B. condicionants o físiques depenen dels sistemes energètics i inclouen:

  1. La resistència
  2. La força
  3. La velocitat
  4. La flexibilitat

Les C.F.B. coordinatives o motrius depenen dels sistemes nerviosos i inclouen:

  1. Equilibri
  2. Coordinació
  3. Orientació
  4. Destresa

Resultat de la combinació de les C.F.B. psicomotrius i de les C.F.B. físiques en sorgeixen les capacitats resultants, que bàsicament és l'Agilitat, perquè implica motricitat i utilitzar s'inteligència.


Factors dels quals depén la condició física

Els factors dels quals depén la condició física són els següents:

  • Intensitat: quantitat de treball desenvolupat per unitat de temps. Matemàticament seria: Intensitat = treball / temps

La intensitat es també el percentatge de la freqüència cardíaca.

Exemple d'intensitat:

100 kg. ----> Màxim que puc fer

Si aixec 80 kg. ----> estic aixecant un 80% del meu màxim. Aquest 80% és la intensitat.

  • Volum: és el valor quantitatiu de la càrrega. Quantitat en m., kg., s.,etc.
  • Recuperació: és l'absència en l'aplicació d'estímuls d'entrenament, a través de la qual es pretén la regeneració d'un individu després d'un treball.

Vea a ser el temps de relax en que no fas res destinat a la recuperació de la teva persona després d'un treball.

  • Duració de l'estímul: quantitat de temps que duren tots els paràmetres.
  • La resistència: és la capacitat de l'organisme que permet suportar un esforç durant un temps determinat, retrasant l'aparició de la fatiga i ajudant a una ràpida recuperació després de la realització d'aquesta acció.

Classificació de la resistència

La resistència es pot classificar en:

Aeròbica

Es caracteritza per: Ser ideal per a mantenir i millorar la nostra salut. Consistir en esforços de llarga durada i ritme suau. Requerir una quantitat d'oxigen. Solen oscil·lar entre les 120 i les 160 bpm

La resistència aeròbica es pot classificar al mateix temps en:

  • Regenerativa: 15m.-20m. L'energia que s'utilitza son les grasses. S'utilitza menys del 60% de la nostra capacitat màxima.
  • Capacitat: 15m. L'energia que s'utilitza és la glucosa. S'utilitza d'un 60% a un 80% de la nostra capacitat màxima.
  • Potència: 7m.-10m. L'energia que s'utilitza és la glucosa. S'utilitza d'un 80% a un 95% de la nostra capacitat màxima.

Anaeròbica

Es caracteritza per: Consistir en esforços de curta durada i ritme intens. La quantitat d'oxigen més petita que necessitam. Que oscil·la entre les 170 i les 190 bpm

Es pot classificar en:

  • Làctica:
    • De capacitat: de 40 a 2'
    • De potència: de 20 a 40
  • Alàctica

Principis bàsic de l'atac i la defensa

Atac

COnservar

PROgressar

MArcar


Defensa

REcuperar

DEtendre

PROtegir

L’escalfament

Conceptes

  • Escalfar: acció de comunicar calor
  • Múscul: estructura del cos que permet el moviment.
  • Os: estructura del cos, formada principalment de calç, la funció del qual és donar estabilitat. Juntament amb les músculs formen l’aparell locomotor i permet la motricitat.
  • Articulació: zona d’unió de dos o més ossos.
  • Motricitat: és la capacitat de moviment que tenen les persones.

Concepte escalfament: és el conjunt d’accions o exercicis progressius previs a un esforç. Amb l’objectiu de:

- Activar l’organisme

- Obtenir el màxim rendiment

- Evitar lesions

Classificació

· Escalfament general: No va dirigit a un esforç en específic. Activem grans grups musculars.

· Escalfament específic: Es centra en grups musculars específics i habilitats concretes.

· Escalfament preventiu: El qual realitza sobre alguns músculs que han estat lesionats a base de diverses tècniques ( massatges, banys de vapor...)

Altre classificació:

· Escalfament actiu: córrer

· Escalfament passiu: Massatges o pomades.

· Escalfament lúdic: a través de jocs.

· Escalfament mixt: massatges o pomades i córrer.

Efectes de l'escalfament

· Ens permet arribar al màxim rendiment.

· Evitar lesions.

· Predisposa a l’individuo físic i mentalment cap a la pràctica d’activitat física ( activar el moviment)

· Ajuda a augmentar la motivació i/o disminuir l’estrès precompetitiu.


Sistemes:

  • Sistema circulatori:

· Augmenta la freqüència cardíaca.

· Augmenta la quantitat de sang en la circulació.

  • Sistema respiratori:

· Augmenta el nombre de respiracions.

  • Sistema locomotor.

Característiques de l'escalfament

  • Bàsiques:

· Durada entre 10 a 30 minuts.

· És progressiu

· Adaptar-se a l’esport.

· Por ser individual o col·lectiu.

· Pots utilitzar material o no.

  • L’escalfament ha de ser:

· Total: afecta a totes les parts del cos.

· Dinàmic: hi ha d’haver-hi moviment.

· Proporcionalitat: funció de proporció.

· Metòdic: No improvisat.

Parts de l'escalfament

· Posada en acció: cursa o joc –estiraments actius.

· Exercicis genèrics: Mobilitat articular –exercicis de força i estiraments.

· Exercicis específics: Més inestabilitat, velocitat.

· Recuperació.

Factors que afecten en l'escalfament

· Tipus d’escalfament

· Motivació existent.

· condició física.

· Edat.

· Hora del dia.

· Temperatura.

· Nivell del subjecte.


Metodologia del treball:

- En funció de la orientació que donem a l’activitat, podem parlar de:

· General

· Dirigit

· Específic o especial


- Les dues metodologies més utilitzades són la contínua i la discontínua.

· Contínua: Treball i recuperació

· Discontínua: Treball, recuperació, treball, recuperació, treball etc... =

SEGON TRIMESTRE

Control de la Resistència:

El millor mecanisme per el control de la resistència és la utilització de pulsòmetres i, per tant, l'ús de la Freqüència Cardíaca.

Fcmax 220- edat

  • 226 en dones (+18 anys)
  • 230 en joves (menys de 18 anys)

Karvonen

Karvonen és el primer autor que parla de la Freqüència Cardíaca.

Amb la seva fórmula es calcula la FC de treball:

FC treball = [(FCmàx - FCrepòs)* º/ Intensitat] + FC repòs

Exemple:

FC = [(195-70) * 0.7] + 70 = 157.5 bpm (batecs per minut)

Les CFB

La força:

És la capacitat que té el cos de vèncer o d'oposar-se a una resistència. Totes les persones necessiten un cert grau de força per realitzar les tasques quotidianes:

  • Pujar escales
  • Dur la maleta
  • ...

Aquestes tasques només utilitzen un 35% del potencial.

Classificació:

No tots els esports requereixen l'ús del mateix tipus de força.

- Halterofília: es fa 1 vegada força

- Basquet: fas força contínuament

Hi ha diferents tipus de força:

  • Força màxima: La capacitat de vèncer resistències no gaire grans amb la màxima velocitat de moviment (màxima força que poden fer els músculs)
  • Força explosiva: La capacitat de vèncer resistències no gaire grans amb la màxima velocitat de moviment.
  • Força resistència: És la capacitat de fer una activitat de força durant un temps determinat i de resistir el cansament que aquesta provoca.

Per què serveix la força?

En l'àmbit de la vida quotidiana:

  • Per anar a comprar
  • Aixecar objectes
  • Pujar escales
  • ...

En l'àmbit esportiu:

El treball de la força en l'àmbit esportiu es transfereix directament sobre el que s'anomenen manifestacions de la força:

Manifestacions de la força:

  • Salt
  • Lluita
  • Xut
  • Llançament


El principals beneficis de la força són:

- Manteniment de postures correctes

- Augmenta el to muscular

- Augmenta el pes muscular

- Augmenta el rendiment esportiu

- Ajuda a mantenir una bona salut


Metodologia de la força:

-General (sense dirigir·lo a cap esport)

-Dirigida (es dirigeix a un esport en si)

-Específica (100% esport)

Es pot treballar amb autocàrregues o càrregues externes.


TERCER TRIMESTRE

La velocitat

===Definició:=== és la capacitat que ens permet respondre a un estímul en el menor temps possible. Sol anar relacionat amb maxima intensitat (100%) i duració molt breu (6 segons)


Classificació

De reacció capacitat de l'individu de respondre a un estímul en el menor temps possible. (estímul: visual, sonor o tàctil)

De desplaçament capacitat de recorrer un espai en el menor temps possible

De moviment capacitat de fer moviment, gest o acció en el menor temps possible

Velocitat Resistència la capacitat que ens permet aguantar un esforç a la màxma velocitat durant el màxim temps possible.

Per a que serveix

  • Agafar una cosa que fuig, agafar un objecte que cau...
  • Aturar una pilota, contraatac handbol, remat volei...

Metodologia

  • General (cap esport en comú)
  • Dirigida (lúdica o esportiva)
  • Específica (partit)

La flexibilitat

És la capacitat que ens permet excecutar moviments amb la màxima amplitud possible. Hi intervenen articulacions i músculs.

Classificació

Estàtica No hi ha moviment

Dinàmica Implica moviment d'una articulació en la seva màxima amplitud


Activa que l'individu és el que realitza principalment l'estirament

Passiu Quan es un altre element el que fa realitzem l'estirament

Metodologia

La funció varia segons:

  • L'objectiu que busquem
  • L'esport a treballar
  • La corrent d'entrenament que prové

També podem agafar la flexibilitat on podem diferenciar:

  • Estiraments actius/passius
  • Estiraments estàtica/dinàmica

Funció d'aquests:

- Activar: estiraments dinàmics i de poca duració (uns 5 segons)

- Relaxar: estiraments estàtics i de molta durada (uns 30 segons)

Mètodes d'entrenament

  • Propicepció: és un tipus de tècnica que serveix per la recuperació després de lesions.
  • FNP: (Streching) tècniques que utilitzen els reflexes del cos de la mateixa persona en la millora de la flexibilitat.
Eines de l'usuari
Espais de noms
Variants
Accions
Navegació
Escola
Imprimeix/exporta
Eines